اکسپرس اینتری (Express Entry)  چیست؟

قرعه کشی‌های اکسپرس اینتری در سال ۲۰۲۲ - کاناتاویزا

مهاجرت به کانادا روش‌های مختلفی دارد که اکسپرس اینتری (Express Entry) یکی از آن‌هاست و همانظور که از نامش پیداست ( ورود سریع) جزو موثرترین و کم‌ریسک‌ترین روش‌ها برای مهاجرت به کانادا نیز محسوب می‌شود.

حتما می‌دانید که کشور کانادا یکی از بالاترین درصد مهاجرانی را دارد که موفق به اخذ تابعیت در این کشور شده‌اند، مهاجرانی که بسیاری از آنها از طریق سازوکار اکسپرس اینتری (Express Entry) تابعیت کشور کانادا  را اخذ کرده و مسیر زندگی خود را تغییر داده‌اند. به طوری که برابر آماری که اخیرا اعلام شده بیش از 50 درصد مهاجران جدید به کانادا از طریق همین سازوکار اقامت این کشور را دریافت کرده‌اند.

اکسپرس اینتری چیست؟

به تعریفی ساده می‌توان گفت که اکسپرس اینتری (Express Entry) سیستمی است که از سال 2015 از سوی دولت کانادا راه‌اندازی شده است، تا افرادی که قصد مهاجرت و اخذ اقامت کشور کانادا را دارند بتوانند در سازوکاری برابر امتیازات لازم برای اخذ تابعیت کانادا را اخذ کرده و به عنوان شهروند این کشور معرفی شوند. این سازوکار در واقع علاوه بر اینکه موثرترین روش برا مهاجرت به این کانادا محسوب می‌شود، توانسته بخشی از نیاز این کشور برای تامین نیروی کار مورد نیاز را نیز مرتفع کند.

کاناتا ویزا، مسیر آسان مهاجرت به کانادا

اکسپرس اینتری مناسب‌ترین روش برای مهاجرت ایرانیان به کانادا

در میان متقاضیان مهاجرت به کانادا که از کشورها و ملیت‌ها مختلفی هستند، ایرانیان نیز درصد قابل توجهی را شامل می‌شود. در این شرایط می‌توان گفت که اکسپرس اینتری کانادا با مزایایی که فراهم کرده جزو بهترین روش‌ها برای مهاجرت ایرانیان به کانادا محسوب می‌شود.

مهاجرت به کانادا در کوتاه‌ترین زمان

یکی از مرایای اکسپرس اینتری کاهش زمان انتظار برای مهاجرت  واخذ اقامت کانادا است. در واقع می‌توان گفت که نام (Express Entry) به معنای ورود سریع نیز برهمین اساس برایش انتخاب شده است. در این روش برخلاف دیگر روش‌های مهاجرتی به کانادا که ممکن است تا چند سال هم به طول بیانجامد، فرآیند مهاجرت و اخذ اقامت کانادا در سریعترین زمان ممکن انجام می‌شود. این زمان در حالت نرمال، بین شش ماه تا یک سال طول می‌کشد.

شاخص‌های محاسبه امتیاز در اکسپرس اینتری

تسهیل فرآیند پذیرش مهاجران و افزایش سرعت استخدام نیروی کار ماهر در کشور کانادا یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های جذب مهاجر در این کشور است که اکسپرس انتری تا حد زیادی به آن پاسخ داده‌است.

در این روش متقاضیان مهاجرت به کانادا براساس یکسری معیارها و شاخص‌ها امتیازاتی را دریافت کرده و رتبه بندی می‌شوند، رتبه‌ای که بیانگر احتمال پذیرش شهروندی کشور کانادا از دولت  این کشور است.

سن، میزان تحصیلات، سابقه کار، میزان تسلط به زبان انگلیسی/فرانسوی، میزان انطباق پذیری و داشتن پیشنهاد شغلی از جمله مهم‌ترین معیارها برای امتیازگیری در اکسپرس انتری محسوب می‌شود و افرادی که بیشترین امتیاز اکسپرس انتری را بگیرند، می‌توانند برای اخذ ویزای اکسپرس اینتری اقدام کنند.

چهار برنامه مهاجرتی به کانادا در سیستم اکسپرس اینتری

برای مهاجرت به کانادا از طریق اکسپرس اینتری (Express Entry)، چهار برنامه وجود دارد که عبارتند از :

  • اسکیل ورکر یا نیروی کار متخصص فدرال  (Federal Skilled Worker Class)
  • –            اسکیل ترید یا نیروی متخصص فنی فدرال (Federal Skilled Trades Program)
  •   گروه دارای تجربه کار کانادایی (Canadian Experience Class)
  •  مهاجرت استانی کانادا (Provincial Nominee Programs (PNP ))
آشنایی با برنامه مهاجرتی اکسپرس انتری

آشنایی با طبقه‌بندی ملی مشاغل در کانادا

در ادامه درباره هریک از این چهار برنامه اکسپرس اینتری برای مهاجرت به کانادا توضیحاتی را ارائه داده‌ایم، اما قبل از آن لازم است اطلاعاتی از طبقه بندی مشاغل در کشور کانادا داشته باشید، چرا که برنامه‌های مهاجرتی برای پایه این طبقه‌بندی برنامه‌ریزی شده است.

طبقه بندی ملی مشاغل کانادا (National Occupation Classification) که به‌اختصار NOC یا ناک نامیده می‌شود، لیستی از مشاغل موجود در بازار کار کاناداست که با توجه به ماهیت، وظایف، مهارت‌ها و اهداف مختلف دسته‌بندی شده‌است.

در لیست ناک کانادا، در حدود 30 هزار شغل در پنج گروه مهارتی صفر، A ، B، C و D و 10 گروه شغلی طبقه‌بندی شده‌ که جزئیات آن به شرح زیر است:

  • مشاغل نوع صفر: شامل مشاغل مدیریتی در تمامی بخش‌ها مانند مدیران ارشد، مدیران میانی و …
  • مشاغل نوع A: شامل مشاغل نیازمند مدرک دانشگاهی نظیر پزشکان، مهندسان و معلمان.
  • مشاغل نوع B: شامل مشاغلی که معمولا نیازمند مدرک دانشگاهی، مدرک دیپلم یا گذراندن دوره‌ها و آموزش‌های تخصصی هستند. نظیر برقکار، تاسیسات کار و آشپز.
  • مشاغل نوع C: شامل مشاغل متوسط که معمولا نیازمند تحصیلات دبیرستان یا آموزش‌های تخصصی مربوطه هستند. نظیر راننده، گارسون و قصاب.
  • مشاغل نوع D: این دسته نیازمند مدرک یا آموزش خاصی نیستند و معمولا آموزش حین کار دارند. نظیر کارگران خدماتی و نیروهای نظافت.

بدون تحصیلات دانشگاهی هم می‌توان به کانادا مهاجرت کرد؟

برای مهاجرت اکسپرس انتری (Express Entry)، در هر برنامه لازم است تخصص شما در یکی از این گروه‌های شغلی باشد، از این رو الزاما نیازی به داشتن تحصیلات دانشگاهی برای مهاجرت به کانادا نیست. در ادامه با معرفی چهاربرنامه مهاجرتی به کانادا بیشتر با این شرایط آشنا خواهید شد.

پس از آشنا با طبقه بندی ملی مشاغل در کشور کانادا که باید مورد توجه متقاضیان مهاجرت به این کشور قرار بگیرد، حالا به طور مختصر چهار برنامه مهاجرتی اکسپرس اینتری (Express Entry) را برایتان توضیح داده‌ایم و توضیحات تکمیلی در مورد هرکدام را می‌توانید در سایت کاناتاویزا بخوانید.

نحوه اخذ اقامت کانادا با برنامه اسکیل ورکر و نیروی کار متخصص (FSWC)

اولین برنامه از برنامه‌های چهارگانه اکسپرس اینتری برای اقامت در کانادا اخذ اقامت از طریق برنامه اسکیل ورکر یا نیروی کار متخصص فدرال است که به به اختصار (FSWC) نامیده شده و مخفف عبارت لاتین  (Federal Skilled Worker Class) است.

کارگران و نیروهای متخصصی که حرفه و شغل آن‌ها در گروه‎‌های شغلی صفر،A  و B  لیست ناک NOC کانادا است، می‌توانند با برنامه اسکیل ورکر و از طریق اکسپرس انتری اقامت دائم بگیرند.

مهم‌ترین شرایط اکسپرس اینتری Express Entry کانادا برای برنامه اسکیل ورکر عبارت است از:

  • داشتن حداقل یک سال سابقه کار مداوم تمام‌وقت یا معادل نیمه‌وقت آن در مشاغل سطح صفر،A و B
  • –         اثبات دانش زبان با اخذ نمره CLB 7 و بالاتر در تمامی مهارت‌های زبان انگلیسی یا فرانسه (آیلتس IELTS، سلپیپ CELPIP، تف TEF)
  • تحصیلات معادل دیپلم دبیرستان کانادا یا بالاتر.
  • تمکن مالی (در صورتی که اجازه کار یا پیشنهاد کار رسمی در کانادا نداشته باشید)

نحوه اخذ اقدامات کانادا با برنامه اسکیل ترید یا نیروی متخصص فنی فدرال(FSTP)

دومین برنامه اکسپرس اینتری برای اخذ اقامت کانادا،  اسکیل ترید یا نیروی متخصص فنی فدرال است که به اختصار (FSTP) نامیده می‌شود و مخفف شده  (Federal Skilled Trades Program) است.

برنامه اسکیل ترید با هدف جبران کمبود نیروهای فنی و متخصص در برخی استان‌های کانادا راه‌اندازی شد. برای مهاجرت اکسپرس اینتری کانادا از طریق این برنامه، شغل متقاضی باید در گروه B طبقه‌بندی مشاغل ملی کانادا باشد.

مهم‌ترین شرایط اکسپرس انتری کانادا برای برنامه اسکیل ترید به شرح زیر است:

  • داشتن  حداقل دو سال سابقه کار مداوم تمام‌وقت یا معادل نیمه‌وقت آن در مشاغل سطح B در پنج سال گذشته
  • کسب حداقل نمره CLB 4 و CLB 5 در زبان انگلیسی یا فرانسه (CLB 5 در مهارت‌های لیسنینگ و اسپیکینگ و CLB 4 در مهارت‌های رایتینگ و ریدینگ)
  • تمکن مالی (در صورتی که اجازه کار یا پیشنهاد کار رسمی در کانادا نداشته باشد).

نحوه اخذ اقامت کانادا با برنامه تجربه کار کانادایی

سومین برنامه اکسپرس اینتری برای جذب مهاجران در کانادا،  تجربه کار کانادایی (Canadian Experience Class) است. افرادی که حداقل یک سال در کانادا کار کرده‌اند، می‌توانند از طریق برنامه تجربه کاری کانادایی اقامت دائم این کشور را اخذ کنند.

 حداقل شرایط اکسپرس اینتری کانادا برای برنامه تجربه کار کانادایی عبارت است از:

  • داشتن حداقل یک سال سابقه کار تمام وقت یا معادل نیمه‌وقت آن در سه سال گذشته در مشاغل سطح صفر، A یا B
  • داشتن حداقل نمره زبان CLB 5 برای مشاغل گروه B و CLB 7 برای مشاغل گروه A و صفر
  • داشتن تحصیلات معادل دیپلم دبیرستان کانادا یا بالاتر.

نکته مهم این است که افرادی که در کانادا پناهنده شده باشند یا سابقه کارشان مورد تایید و رسمی نباشد، نمی‌توانند از این طریق اقامت دائم کانادا را دریافت کنند.

ویزای تحصیلی برای کانادا

نحوه اخذ اقامت کانادا با برنامه  مهاجرت استانی کانادا (PNP)

چهارمین برنامه اکسپرس اینتری برای اخذ اقامت کشور کانادا، برنامه مهاجرت استانی کانادا است که به اختصار(PNP) نامیده می‌شود و مخفف (Provincial Nominee Programs) است. در این برنامه استان‌های کانادا با توجه به نیازهای خود به نیروی کار، دانشجو، متخصص و … می‌توانند شماری از متقاضیان مهاجرت به کانادا  را پذیرش کنند.

در صورتی که به کار و زندگی در یکی از استان‌های کانادا به‌غیر از کبک (Quebec) علاقه‌مندید، می‌توانید با استفاده از برنامه های استانی کانادا  اقامات این کشور را دریافت کنید. درواقع با استفاده از این برنامه می‌توانید به استان مد نظر خود مهاجرت کرده و اقامت دائم کانادا را اخذ کنید.

برای مهاجرت استانی به کانادا از طریق اکسپرس اینتری، باید مستقیماً از طریق استان مدنظر درخواست داده یا در ساخت پروفایل اکسپرس انتری، علاقه‌مندی خود را به استان مد نظر نشان دهید. در صورتی که حداقل شرایط استان مد نظر را داشته باشید، دعوت‌نامه‌ای از طریق آن استان برایتان ارسال می‌شود.

تجربه سال‌های اخیر نشان داده که دو استان بریتیش کلمبیا و سسکچوان بیشترین میزان پذیرش مهاجران از طریق این برنامه مهاجرتی را داشته‌اند.

الزامات مشترک در هر چهاربرنامه مهاجرتی اکسپرس اینتری کانادا

گرچه هر یک از چهار برنامه اکسپرس اینتری مهاجرت به کانادا شرایط  وسازوکار خود را دارد، اما بعضی شرایط هم برای همه برنامه‌ها یکسان و الزامی است که به شرح زیر است.

  • داشتن مدرک زبان انگلیسی یا فرانسه (آیلتس IELTS، سلپیپ CELPIP، تف TEF)
  • داشتن حداقل یک سال سابقه کار
  • شرکت در سیستم امتیازبندی اکسپرس اینتری و کسب حداقل 67 امتیاز برای راه یافتن به مرحله دوم Pool

نکات مهم در مورد اکسپرس اینتری کانادا

برای مهاجرت به کانادا به اخذ اقامت در این کشور از طریق سازوکار اکسپرس اینتری باید به یکسری نکات توجه داشته باشد که در زیر به آنها اشاره شده است:

  • برای شرکت در اکسپرس اینتری حتما مدارک و مشخصات واقعی و مستند ارائه کنید.
  • در هر بخشی که رزومه خود را آپدیت کرده‌اید، بایدمدرک معتبر آن را نیز داشته باشید.
  • حتما مدارک خود آماده کرده و آن‌ها را برابر اصل، ترجمه و معادل سازی کنید.
  •  مراقب زمان پایان اعتبار برخی مدارک مانند مدرک زبان، نامه بانک، پاسپورت و…باشید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر با کاناتاویزا و کارشناسان ما در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *